Gaudi Rекао је ава Илија: „Плашим се три тренутка: када моја душа буде требало да напусти тело, када буде требало да се сусретнем са Богом и када буде требало да се објави одлука о мени.“

Говорили су ави Илији у Египту о ави Агатону: „Он је добар ава.“

Старац им каже: „У односу на свој род је добар.“

А они га питају: „А у односу на старе какав је?“

Он одговори: „Рекох вам да је добар у односу на свој род; али не у односу на наше старе. Видео сам у Скиту човека који је могао да заустави сунце на небу, као Исус Навин. Чувши то, они се задиве и прославе Бога.“

Рекао је ава Илија, служитељ: „Какве је важности грех тамо где има покајања? А опет, шта вреди љубав тамо где постоји гордост?“

Причао је ава Илија: „Видео сам неког брата како беше стрпао тикву са вином под своје пазухо. А ја, да бих посрамио демоне и да бих показао да је то само привид, рекох томе брату: ‘Учини ми по вољи и подигни то.’ И када је задигао свој огртач, нађе се да нема ништа скривено под њим. А ово сам испричао да знате да чак и ако нешто видите својим очима или чујете, не прихватате тек тако. Колико ли тек више треба да обуздавате своје помисли и жеље и размишљања, знајући да их демони убацују како би окаљали душу и нагнали је да помишља на бескорисне ствари и да би душу забавили и одвратили од сећања на своје грехе и на Бога!“

Још је рекао: „Човеков ум је или са његовим гресима, или са Исусом, или са другим људима.“

Још је рекао: „Ако ум не поје заједно са телом, труд је узалудан. Јер ако неко љуби патњу, она му се касније претвара у радост и спокој.“

Причао је, опет, како се неки старац задржао у идолопоклоничком светилишту. И дођу демони па му кажу: „Излази из нашега места.“

А старац рече: „Ви немате свога места.“

И они стану да разбацују његово палмово грање. Старац истрајно настави да га сакупља. Затим га један демон узме за руку и почне да га вуче напоље. А старац, како стигне до врата, другом руком се дохвати довратка па повика: „Исусе, помози ми!“

И демон сместа оде. Старац почне да плаче, а Господ му вели: „Зашто плачеш?“

Старац одговори: „Јер се они усуђују да ухвате човека  и да тако поступају.“

А Он му рече: „Ти си био немаран. Јер када си ме заискао, видео си како сам ти притекао у помоћ.“

Све ово причам да бих показао да је потребан велики труд, а без уложеног труда немогуће је имати Бога уза се. Јер Он је за нас распет.

Посети један монах аву Илију, тиховатеља у братству које беше у пећини аве Саве, и каже му: „Аво, реци ми неку поуку.“

А старац рече томе брату: „У доба наших отаца биле су омиљене ове три врлине: сиромаштво, кроткост и уздржање; а сад међу монасима превладава лакомост, стомакоугађање и дрскост. А ти, шта од овога желиш, тога се држи.“

 

фото
